به خاطر تفاوت های فردی و گروهی این طیف از کودکان با کودکان عادی شرایط مربیگری و کنترل این اشخاص در محیط های ورزشی نیاز به دانش مربیگری و کنترل خاص این افراد وجود دارد
1- ارتباط
شاید اساسی ترین موضوع برای آموزش ارتباط باشد.
1-1 مربی
مربی باید تواناییهای ارتباطی ورزشکار خود را به دقت ارزیابی کند.
2-1 برای انتخاب روش مناسب ایجاد ارتباط .والدین ،نزدیکان،مددکاران و آموزگاران می توانند کمک کنند
3-1 برسی کردن روش خود مربی برای ایجاد ارتباط
4-1 تنظیم برنامه روزانه
5-1 گفتار موازی یا رهنمود کلی (استفاده از اصطلاحات کلیدی)
6-1 آموزش شفاهی
7-1 نمایش حرکات و استفاده از کمک های بصری
8-1 به فعالیت وا داشتن
9-1 کمک جسمانی
10-1 ترکیبی از روش های فوق
2-استراتژی و روش های خاص
استراتژی و روش های خاص برای ورزشکاران غیر معلول نیز کاربرد دارد ولی مربی کودکان با نیاز ویژه ذهنی باید به طور کامل با انها اشنایی داشته باشند
1- دانش خاص مربوط به هر رشته
2- فرد نگری
3- طرح برنامه هر جلسه
4- برنامه ریزی زمانی
5- روانشناسی ورزشی
6- تعیین هدف
7- تغذیه
8- آسیب ورزشی
9- ارتباط
شرایط بدنی
برای ورزشکارن بانیاز ویژه ذهنی و افراد عادی آمادگی های بدنی و شرایط بدنی تفاوت چندانی وجود ندارد و مربی این افراد باید آگاهی کاملی نسبت به آنها داشته باشند.
1- ساختار بدن
2- فیزیولوژی
3- رشد وتکامل جسمانی انسان
4- فاکتور های آمادگی جسمانی (قدرت،سرعت،استقامت انطاف پذیری و ...)