X
تبلیغات
رایتل

1- ارزش یابی تشخیصی : 

پیش از آغاز تدریس انجام می گیرد تا مشخص شود فراگیرندگان تا چه میزان از دانش و مهارت های  پیش نیاز در جدید اطلاع دارند یا میزان اطلاعات  آن ها از مطالبی که قرار است به آنان آموزش داده شود،چه قدر است.نتایج این ارزش یابی باید نشان دهد که دانش آموزان (چه می دانند) نه این که در مقایسه با دیگر شاگردان  چه وضعی دارند. یکی از علل عدم موفقیت فراگیرندگان در پیشرفت تحصیلی این است که در نقطه آغاز یک درس جدید هنوز مهارت های اساسی و توانایی های لازم را کسب نکرده اند.

1- ارزش یابی تشخیصی :

پیش از آغاز تدریس انجام می گیرد تا مشخص شود فراگیرندگان تا چه میزان از دانش و مهارت های  پیش نیاز در جدید اطلاع دارند یا میزان اطلاعات  آن ها از مطالبی که قرار است به آنان آموزش داده شود،چه قدر است.نتایج این ارزش یابی باید نشان دهد که دانش آموزان (چه می دانند) نه این که در مقایسه با دیگر شاگردان  چه وضعی دارند. یکی از علل عدم موفقیت فراگیرندگان در پیشرفت تحصیلی این است که در نقطه آغاز یک درس جدید هنوز مهارت های اساسی و توانایی های لازم را کسب نکرده اند.

شروع آموزش بدون ارزش یابی تشخیصی برای معلم مانند آن است که در مسیری تاریک و ناشناخته و پر از سنگلاخ قدم بر می دارد.

2- ازرش یاب تکوینی (مرحله ای ،مستمر) :

آزمون های که در مراحل مختلف و تدریس در فصله زمانی کوتاه از دانش آموز به عمل می آید  ودر جریان اموزش صورت می گیرد.

ارزش یابی تکوینی به دانش آموز امکان می دهد ه در طول مدت یادگیری از وضع خود اگاه شود وکمبود خود را جبران کند. معلم هم از کیفیت آموزشی دانش آموزان و چگونگی تدریس آگاه می شود و به نقاط قوت وضعف خویش پی می برد.

در واقع،ارزش یابی تکوینی همراهی گام به گام در یادگیری است.در این مسیر ،نارسایی ها کشف و اصلاح می شود و دانش آموز به طور مداوم به یادگیری و آموزش می پردازد. این نوع ارزش یابی با توجه به حجم زیاد دروس وقت گیر است.معمولا در بسیاری از کلاس ها تعداد دانش آموزان زیاد است واین امر،ارزش یابی را دشوار می سازد.

3- ارزش یابی پایا نی (تراکمی)

در پایان یک دوری آموزشی ، از تمامی آموخته ای دانش اموزان ارزش یابی به عمل می آید. هدف این نوع ارزش یابی ،دادن نمره به میزان آموخته ها ی دانش آموزان واتخاذ تصمیم های مختلف مانند ارتقای دانش آموزان به کلاس درس بالاتر، دادن امتیازهای تحصیلی و... و نیز تعیین اثر بخشی کار معلم و میزان توفیق او در پیاده کردن مراحل مختلف طرح های آموزشی است. به طور کلی ، ارزش یابی پایانی پیشرفت تحصیلی را اندازه گیری می کند.



تاریخ : جمعه 9 اسفند‌ماه سال 1387 | 11:49 ق.ظ | چاپ | نویسنده: ******** | نظرات (0) (0 لایک)
.: Weblog Themes By SlideTheme :.