X
تبلیغات
رایتل

اختلالات رفتاری

در رابطه با اختلالات رفتاری ابتدا تعریف از این مفهوم برای درک بیشتر مشکلات یا اختلالات رفتاری می کنیم

مشکل رفتاری :

- به رفتارهای که از فرد یا کودک بروز می کند که پایین تر از سطح رشدی ان است

- رفتار های که با هنجار های تعریف شده (جامعه) مغایرت داشته باشد

با تعریف های که از مشکل رفتاری شد به سراغ تفاوت ان با اختلال رفتاری می رویم

تفاوت بین مشکل رفتاری و اختلال رفتاری :

اختلالات رفتاری

در رابطه با اختلالات رفتاری ابتدا تعریف از این مفهوم برای درک بیشتر مشکلات یا اختلالات رفتاری می کنیم

مشکل رفتاری :

- به رفتارهای که از فرد یا کودک بروز می کند که پایین تر از سطح رشدی ان است

- رفتار های که با هنجار های تعریف شده (جامعه) مغایرت داشته باشد

با تعریف های که از مشکل رفتاری شد به سراغ تفاوت ان با اختلال رفتاری می رویم

تفاوت بین مشکل رفتاری و اختلال رفتاری :

مشکل رفتاری می تواند به تنهای وجود داشته باشد و می تواند به عنوان نشانه ای از اختلال رفتاری (به عنوان مثال پرخاشگری) که می تواند به صورت مشکل باشد.(پیش فعالی تکانش گری)

دو دسته عامل مشکل رفتاری

1- دسته زمینه ساز( پیش آیند)

2- دسته پس از رفتار (پی ایند)

اگو پیش ایند و پی ایند در الگوی رفتاری مطرح هستندو مدنظر است

شرایط – درمان – کنترل  می تواند از این الگو استفاده کرد

بعضی از مشکلات رفتاری فراوانی کم شدت کم مقدار اسیب رسانی به خود دیگران نیز کم برای از بین بردن آن باید آن را نادیده بگیریم.

در رویکرد رفتاری به الگو آن توجه می کنیم و محیط بیشتر اهمیت دارد

پیش فرض و اصلاح رفتار از دیدگاه رفتار گرایان

- رفتارهای نابهنجار بر اساس همان مکانیسم یا سازو کاری آموخته می شود که فرد رفتار بهنجار خود را می اموزد

وقتی که بدانیم مکانیسم شکل گیری رفتار های ناهنجار و هنجار یکسان است می توانیم از تمام تلاش های نظری و پژوهشی که در زمینه یادگیری صورت گرفته است برای اصلاح رفتار استفاده کنیم

- برای اصلاح رفتار کودک رسیدن کودک به این بینش در مورد مشکل رفتاری خود ضرورت ندارد

- رفتار جنبه اکتسابی دارد

- مشکلات رفتاری به طور جدا از هم آموخته می شود و ریشه مشترک ندارد

- تغییر رفتار در این جا و اکنون باید مد نظر باشد

- علت مشکل رفتار محیط کودک است. و عوامل نا خوداگاه نقشی اساسی در بروز آن ندارد

- هیچ گونه جانشینی نشانه صورت نمی گیرد ( اگر کاری را حفظ کنیم یا نشانه ای حذف کنیم دیگر به وجود نمی آید)

- مشکلات رفتاری یا یادگیری که در موقعیت معینی کودک از خود نشان می دهد تنا نشان دهنده ای نحوه رفتار او در آن شرایط خاص است

کدام دسته از رفتارها را می توان با شیوه تغییر رفتار  در کودکان تغییر داد

1. رفتار های تقویت شده (مناسب موجود)

2. رفتار های به وجود امده (مناسب نا موجود)

3. رفتار های کاهش یافته (نا مناسب موجود)



تاریخ : سه‌شنبه 6 اسفند‌ماه سال 1387 | 06:51 ب.ظ | چاپ | نویسنده: ******** | نظرات (0) (0 لایک)
.: Weblog Themes By SlideTheme :.