آیا تمرینات ورزشی برای کودکان مبتلا به آسم مضر است؟

بیشتر کودکان مبتلابه آسم بعد از تمرینات مخصوصی دچار سرفه یا تنگی نفس می شوند.محرکهای فیزیکی که باعث این تنگی نفس می گردند مانند سرما یا هوای خشک یا مواد محرک باعث ایجاد باریکی و کوچکی مجاری هوایی منتهی به شش ها می شوند.

اگر این تنگی مجرا خفیف و کم باشد کودک بعد از تمرین سرفه میکند اما اگر این تنگی افزایش پیدا کند و مجرای هوایی تنگتر گردد نفس کشیدن بسیار مشکل و با زحمت صورت می گیرد.این وقایع معمولا بعد از 6-10 دقیقه اتفاق می افتد و ممکن است بر نحوه ادامه تمرین اثر گذار باشد و اگر تشخیص داده نشود باعث توقف تمرین و مشکل جدی برای کودک می گردد.

تنگی نفس ممکن است تا 1-2 ساعت بعد از تمرین برطرف شود یا اینکه نیاز به مشورت با پزشک باشد.

تنگی نفس در کودک مبتلا به آسم بعد از تمرینات سخت دور از انتظار نیست که البته پیشگیری با درمانهای دارویی مفید و آسان می باشد اما این سوال که اگر کودکی مبتلا به اسم است آیا اجازه ورزش و تمرین دارد یا خیر همیشه مطرح بوده است.

مسلما استفاده درست از درمان های ساده برای کنترل آسم در کودک آسماتیک به دنبال تمرین همیشه اثر بخش بوده است.

شنا یکی از ورزشهای بسیار خوب برای کودکان آسما تیک است که البته انواع تمرینات کوتاه مدت منقطع برای بیماران اسماتیک مفید است مانند انواع دوها به خصوص دوهای استقامت اما مسافتهای طولانی که کودک در طی سه دوره برای 6-10 دقیقه بدود احتمالا باعث تنگی نفس بیشتری می شود که بایستی رعایت نمود.

برای مقاومت کودک در برابر حملات آسم در حین تمرینات توصیه می شود از اسپری های آسم پیشنهاد شده توسط دکتر استفاده شود.

تناسب اندام و تمرینات نرمال برای این کودکان بسیار مفید است.

برونکودیلاتورهای استنشاقی پمپی .داروهای پیشگیری کننده تثبیت کننده ماست سل ها مثل کرومولین سدیم و برونکودیلاتورهای تبولایزر بطئی الاثر بسیار مفید است.

اگر کودک دچار حمله آسم در حین ورزش شده باشددر صورتیکه از یک داروی کمک کننده قبل از تمرین استفاده شده باشد بایستی دوز این داروها را در حین تمرین تکرار نمود تا زمانیکه تنگی نفس و یا ویزینگ وجود دارد اما اگر علائم تشدید پیدا کرد بایستی تمرین متوقف گردد.

بسیاری از مدالهای المپیک و یا در سطح ایالتی و ملی به افراد مبتلا به آسم تعلق دارد بنابراین این بیماری محدودیتی برای تمرین ایجاد نمی کند فقط نیاز به مراقبت دارد.

اگر چه درمان بهترین روش کنترل آسم وابسته به تمرین است بهر حال اگر تمرینات ابتدا با یکسری تمرینات کششی و دوی آرام شروع شده که باعث گرم شدن بدن گردد کنترل بیماری بهتر و تمرینات به خوبی تا پایان ادامه خواهد یافت.

اگر کودک همیشه دچار حمله آسم باشد و نتواند تمرینات مقاومتی انجام دهد بدین معنی است که کودک تحت درمان بوده و بایستی برای انتخاب بهترین نوع درمان با دکتر مشورت نمود تا آسیب کمتر باشد.

کودکانی که مبتلا به آسم هستند و بدرستی کنترل شوند و تحت درمان قرار گیرند اغلب می توانند بسیاری از ورزشهای منتخب را انجام دهند.

تنها ورزشی که کودکان آسماتیک باید منحصرا با ملاحظات انجام دهند اسکوبا دایوینگ است.

اغلب کودکان که آزمایش اسپیرومتری آنها تا حدود 80% اندازه مورد نظر بالا می رود قادر به انجام تمرینات عادی هستند.

منبع : http://www.irisfd.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد