اقدام حقوقی مدیران ورزشی پس از وقوع حادثه

 

1ـ گزارش سانحه: هر یک از مدیران و مربیان باید بعد از وقوع حادثه در حدود صلاحیت خود گزارش کاملی از این واقعه تهیه نمایند تا بتوانند در صورت لزوم در مراجع قضایی مورد استفاده قرار گیرد. 2ـ استشهاد از شهود حادثه: این شهادت شهود از گزارش اهمیت بیشتری دارد.


مسئولیت­های قانونی داوران

 داوران گروهی از مدیران ورزشی هستند که وظیفه اداره بازی­ها را برعهده دارند اما این یک مفهوم کلی است و قضاوت یکی از ارکان آن محسوب می­شود. داوران وظیفه دیگری نیز دارند چون: 1ـ بازدید وسایل شخصی ورزشکاران تا مطمئن شوند وسایل غیرمجاز ندارند. 2ـ اخراج بازیکنانی که مرتکب عمل خطرناک یا خلاف ارکان ورزشی می­شوند. 3ـ لغو بازی در صورت نامساعد بودن جو یا ناقص بودن وسایل ورزشی.

اکنون اولین پرسش این است که آیا می‌توان عمل ورزشکاری را که درجریان فعالیت‌های ورزشی منجر به حادثه‌ای می‌شود جرم شناخت و مرتکب را مجازات کرد؟

 پاسخ به این پرسش را باید در ماده 59  قانون مجازات اسلامی جستجو کرد. یکی از اعمالی که در ماده 59 جرم محسوب نمی‌شود حوادث ناشی از عملیات ورزشی مشروط به این که سبب آن حوادث نقص مقررات مربوط به آن ورزش نباشد و این مقررات هم با موازین شرعی مخالفت نداشته باشد.
علت جرم نبودن حوادث ناشی از عملیات ورزشی:
  در بحث سابقه حقوق ورزشی گفته شد که تا قبل از تعیین تکلیف قانونی برای توجیه حوادث ورزشی استدلال‌های متفاوتی از سوی حقوقدانان ارائه می‌شد.

مصلحت اجتماعی، رضایت زیان دیده، عرف و عادت و امثال آن از جمله اینها بود. اما با وضع ماده 42 در قانون مجازات عمومی در سال 1352 و قبول  آن پس از انقلاب از سوی مجلس شورای اسلامی به همه این نظریات خاتمه داده شد و در واقع در حال حاضر مستند موجه بودن حوادث ورزشی از عملیات ورزشی، قانون است.اعطای امتیاز بزرگی به ورزش بطور استثنایی در میان هزاران فعالیت دیگر ما را به جستجوی علت آن و یا به عبارت بهتر، چرائی آن وا می‌دارد. تصریح قانونگذار به این که حوادث ناشی از عملیات ورزشی به هر گونه‌ای که باشدجرم محسوب نمی‌شود به معنای آن است که ورزش از علل موجهه محسوب و مرتکب هیچگونه مسئولیت اعم از کیفری و یا مدنی ندارد. اما دلایل این امر:

 

1- تبعیت از دیدگاه قانون اساسی: قانون اساسی ورزش را یکی از اساسی‌ترین ابزارها برای تربیت انسانی کریم، با ارزش‌های والای انسانی، آزاد و مسئول در برابر خدا می‌داند و با توجه به این قانون عادی باید از اصول و سیاست‌های کلی ترسیمی در قانون اساسی تبعیت نماید، قانون عادی، حوادث ناشی از عملیات ورزشی را جرم محسوب نمی‌کند و در واقع به این دیدگاه که ورزش وسیله‌ای برای نیرومندی نسل است، عینیت می‌بخشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد